Hoe bereid ik me voor op een sollicitatie.

Woohoow! Je vond onlangs een vacature voor een job, helemaal op jouw lijf geschreven! Je besloot je kans te wagen en te solliciteren. En guess what? Je mag op gesprek.

Na de eerste euforie slaan de zenuwen toe. Wat gaan ze vragen? Wat als ik niet kan antwoorden? Wat als ik zo zenuwachtig ben dat ik niet mezelf ben?

Een goeie voorbereiding brengt je al heel ver.

Maar hoe bereid je je voor op een sollicitatiegesprek

Ken het bedrijf

Kijk zeker een keer op de website van het bedrijf waarvoor je solliciteert. Leer hen kennen. Een bedrijfswebsite is als een online visitekaartje. Je leert er wat het een bedrijf doet, waar zij voor staan, hoe ze eruit zien qua structuur … Kijk ook zeker eens op social media om informatie te zoeken. En vraag eventueel in je eigen netwerk eens na of iemand je meer informatie kan geven.

 

Denk eens goed na over de inhoud van de vacature

Je hebt gesolliciteerd voor een bepaalde functie binnen dat bedrijf. Als voorbereiding op het sollicitatiegesprek is het belangrijk dat je de vacature goed kent en je probeert een realistisch beeld te vormen wat de job precies inhoudt. Probeer je eens in te beelden wat het is dat je precies zou moeten doen als je effectief aan de slag bent. En link daaraan meteen waarom jij de geknipte persoon bent voor deze baan.

 

De praktische details op orde

Kijk op voorhand na waar je precies moet zijn en bereken alvast hoe lang je reistijd is. Reken sowieso een beetje extra reistijd voor onvoorziene omstandigheden op de weg.
Weet ook met wie je precies een afspraak hebt en wat zijn of haar functie binnen de organisatie is. Kleed je netjes en verzorgd, zonder afbraak te doen aan je eigen stijl.

 

Bereid het gesprek goed voor

Maar hoe dan? Je weet toch niet wat ze gaan vragen? Dat klopt, maar toch kan je inhoudelijk het gesprek gaan voorbereiden. Het doel van het gesprek voor de organisatie is om een zo duidelijk mogelijk beeld te krijgen van wie jij bent en of jij de persoon bent die geknipt is voor de job en binnen de organisatie past.

Er zijn de voor de hand liggende vragen als: wat zijn je kwaliteiten, wat zijn jouw valkuilen, hoe begin je als je wordt aangeworven… Op de website van VDAB kan je een hele lijst met vragen vinden die vaak in sollicitatiegesprekken aan bod komen. (Vragen sollicitatiegesprek VDAB)

En dan is er ook nog de S.T.A.R techniek. S.T.A.R staat voor Situatie, Taak, Actie en Resultaat. Wanneer je in een sollicitatiebrief of -gesprek zegt “Ik ben klantvriendelijk”, dan is dat voor interpretatie vatbaar. Klantvriendelijkheid kan door iedereen een andere invulling krijgen. Daarom gebeurt het wel eens dat ze in sollicitatiegesprekken vragen naar voorbeelden waaruit blijkt dat jij klantvriendelijk bent. Er wordt dan gevraagd naar een Situatie waar jouw klantvriendelijkheid aan bod is gekomen in je werk. Wat was jouw Taak in deze situatie? Welke Actie heb je ondernomen en wat was daarvan het Resultaat

Denk dus goed na over voorbeelden wanneer jij van jezelf beweert dat je flexibel, klantvriendelijk, stressbestendig … bent

 

D-day: de dag van het sollicitatiegesprek

 Sta ruim op tijd op, ontbijt gezond en zorg dat je je in alle rust kan voorbereiden. Vertrek op tijd om stress op de weg te vermijden. Adem diep in en uit.

Het is maar een gesprek. De mensen van de organisatie willen je leren kennen en de de “moeilijke” vragen die ze stellen hebben enkel dat doel … jou leren kennen.

 En wat soms vergeten wordt is dat dit geen eenrichtingsverkeer is. Het sollicitatiegesprek is ook de uitgesproken gelegenheid voor jou om de organisatie wat beter te leren kennen. Wil je graag je toekomstige werkplek zien, vraag dan of dat kan? Wil je graag alvast enkele collega’s ontmoeten?

Vraag of dat kan.

 

Zijn er nog vragen?

Op het “zijn-er-nog-vragen-moment” van het sollicitatiegesprek, antwoorden mensen van “neen”. Dat is niet verstandig. Het getuigt van interesse en betrokkenheid als je op dat moment toch enkele vragen stelt. Dat kunnen praktische vragen zijn over het verdere verloop van de sollicitatieprocedure, maar ook waardengerichte vragen (vb hoe denk het bedrijf over vb klantvriendelijkheid) of organisatorische vragen.

 

Na het gesprek

Het gesprek zit er op … maar toch is het dan nog niet gedaan.
Heb je een goed gevoel bij dit gesprek, stuur dan zeker een kort mailtje met een bedankje voor het aangename gesprek.

 

En dan wachten …

En dan wachten en hopen dat je snel goed nieuws krijgt. Maar ook dan is het nog niet gedaan. Wanneer er aan het einde van het sollicitatiegesprek iets gezegd is over het verder verloop van de sollicitatieprocedure en je hoort niks van de organisatie op het afgesproken tijdstip, neem dan zelf contact op. Het zou kunnen dat de communicatie verloren gegaan is. Door zelf contact op te nemen, weet je tenminste waar je aan toe bent. En het getuigt bovendien opnieuw van oprechte interesse en betrokkenheid.

Kijk zeker ook eens op de website van VDAB! Daar vindt je tal van tips rond solliciteren en sollicitatiegesprekken. (VDAB Solliciteren)

Veel sollicitatieplezier!

Loopbaancoach Wendy Celis, InViaCoaching